Pages

Thursday 19 June 2014

Cerita #1 Kisah Seorang Nenek Gila

Assalamualaikum smua....

Nih sy nak bercerita skitt. Klu nak twu, sila la smbung baca... klu cam x nak, xper.. sy x paksa pun. hihi...
Cerita ni sy perolehi dari 'my observation'... urmmm mksudnya dari pemerhatian dan andaian sy lah.. ok3...

KISAH SEORANG NENEK YANG DIANGGAP NENEK GILA 


Ada seorang nenek nih dari kampung yg terpencil. Dy sebatang kara ddunia nih.. adik- bradiknya smua sudah mninggal dunia... anak sdara..cucu sdara smua dah x hiraukan dy... dy tinggal di umah yg sungguh usang keadaanya. umurnya dlm lingkungan 80 tahun rasanya.... kenderaan yg dimiliki hanyalah sebuah basikal. 

Dirumahnya tiada kmudahan yg lengkap. tiada toilet yang sempurna. hanya ada 2 ruang. 1 ruang tamu ( yg dijadikan tmpat tidur, tmpat mkn n tmpat persalinan pakaian) n ruang lg satu ( dijadikan tmpat memasak n mnyimpan barang2 dapur) ruang yang agak kecil dan smpit. Tiada mesin basuh. Yang ada hanyalah Tv, Radio ( yg blm tahu blh berfungsi), Dapur Gas ( x pnah dgunakan oleh nya).

Pnah juga kisah nenek ini disiarkan di surat khabar untuk mnerima bantuan JKM (JABATAN KEBAJIKAN MASYARAKAT). Ttapi nenek ini mnolak untuk mnerima bantuan dan rela untuk hidup susah begitu. Orang kampung beranggapan bahawa nenek ini kurang siuman. Tetapi mereka smua tidak mngenal nenek ini dengan lebih mndalam. Mereka smua tidak tahu aper yang berlaku terhadap nenek ini dan mereka smua tidak tahu mengapa nenek ini mnjadi seperti ini.

Ada suatu ketika nenek ini jatuh sakit. Jiran sebelah rumah yang amat bersimpati terhadap nenek ini, mngajaknya untuk pergi ke klinik untuk mndapatkan rawatan. Ttapi nenek ini menolak permintaan jirannya. dsebabkan begitu, jirannya telah mminta bantuan pihak hospital untuk membawa nenek tersebut ke hospital kerana pnyakit yang dihidapnya sudah mudarat. Kejadian mlm itu mngejutkan ramai org........ ketika pihak Hospital dtg untuk mmbawa nenek itu mnaiki 'ambulance', nenek itu bertindak ganas... dy mmegang parang dan memekik ' Jgn kacau aku!! aku xnak g hospital!!.... nenek tersebut mnghalau pkerja hospital tersebut dgn parang... pekerja2 tersebut lari lintang pukang.. dan mninggalkan rumah nenek tersebut... Nenek tersebut terus masuk ke rumah usangnya dan mnutup smua lampu dirumahnya.

Jiran2nya amat merisaukan kesihatannya... Tiap2 hari jiran- jiran yg bersimpati, mmberikan makanan n mnjengah seketika keadaan nenek tersebut. Sehinggalah suatu ketika jirannya datang untuk melawat beliau. Innalillah....... jiran beliau mndapati nenek itu terbaring di lantai dan mngesahkan yang nenek tersebut telah mninggal dunia... jiran tersebut segera mnghubungi pihak hospital untuk mngesahkan kematian dan mnhubungi smua org kampung untuk mnguruskan jenazah nenek itu.

Kisah nenek ini amat mnyedihkan... msti smua tanya, mana anak2 dy? mana suami dy?... Ok.. Kisah permulaannya adalah begini...

Nenek Laila (* bkn nama sebenar), berasal dari keluarga yang mewah sewaktu 80 tahun yang lepas. Dy mmpunyai abang n kakak. Dy anak yang paling bongsu dan disayangi oleh kedua ibu bapanya.. Laila sungguh bahagia dsmping kluarga yang kaya di kampung itu. Bapanya amat terkenal suatu ketika dahulu kerana mmpunyai tanah ber ekar-ekar. smua org knal akan bapa si laila.

Akhirnya, Laila bertemu jodoh dan berkahwin juga dengan seorang lelaki dr kampung sebelah. Perkahwinan atas dasar cinta amat membahagiakan si laila dan pasangannya. lelaki tersebut dari kluarga yang biasa. tidak kaya seperti kluarga laila. Bertahun laila mnunggu untuk mndapatkan zuriat sndri. Ttapi,  Laila tidak dapat melahirkan zuriat dr rahim nya. Maka, dy dan suaminya berniat dan bercadang untuk mngambil anak angkat. Kebetulan pada zaman itu, ramai kluarga cina tidak mneyukai anak perempuan yang dilahirkn. Mereka beranggapan bahawa anak perempuan tidak ada 'ong' dan anak perempuan juga tidak boleh mmbawa nama kluarga mereka. Jadi, sbuah kluraga cina telah besimpati dgn laila dan mmberikan laila anak perempuan yang dilahirkan. Si laila n suaminya mnjaga anak cina tersebut n mngislamkan anak cina tersebut dgn melaungkan azan di telinga kanan 'baby' tersebut.. Laila hidup bahagia bersama suami dan anak angkat yang dimilikinya walaupun dy tidak boleh mlahirkan anak sndri dgn sbb2 tertentu. Anak cina yang diberi nama siti(*bkn nama sbnar) juga hidup bahagia. Siti sangat comel. Dgn kulit yang putih gebu dan badan yang berisi mmg seronok untuk dijadikan teman bermain. Siti dbsarkan dgn kmewahan.Gelang, rantai emas, cincin, glang kaki smua dihadiahkan dr laila buat siti.. Dsbbkan suami laila (*Ali bkn nama sbnar) sguh baik dgn kluarga laila, Bapa Laila tlah mnghadiahkan 1 bahagian tanah di atas nama Ali. Ali juga turut merasakan kemewahan dari kluarga laila wlaupun Ali bkn dr kluarga yg snang. Bapa Laila seorang yg sgt baik. Sbb itu lah rezeki yang dmiliki mncurah2.....

Siti Juga mndapat tempias dari kemewahan kluarga laila. Siti dibelikan pakaian yang cantik2. Kasut yang cantik. Cuba bayangkan sewaktu 50-an dahulu, kasut yang cantik2 hanya boleh dimiliki oleh kluarga yang kaya sahaja. Ketika itu siti baru berumur 2 tahun. tidak mngerti apa2 lagi.... kbahagiaan kluarga laila berterusan hingga laila berumur 7 tahun......

Bersambung.....



6 comments:

LinkWithin

Ting Ting..!